Szukaj na tym blogu

Jeśli masz problem ze swoim autem i nie wiesz jak go rozwiązać, napisz: m.turalinski@gmail.com a postaram ci się pomóc odpowiadając na blogu.

środa, 9 listopada 2011

Wymiana rozrządu (pasek zębaty)

Każdy z nas zdaje sobie sprawę z tego, że sercem każdego silnika jest rozrząd który pozwala na poprawną jego pracę. Niby takie nie pozorne rzeczy: pasek, rolki (prowadzące, napinające) a jak że ważne. Tyle ile jest rodzajów silników tyle samo jest rozwiązań konstrukcyjnych .
Jednak zasada wizualnego ustawienia rozrządu jest taka sama zarówno dla benzyny jak i dla diesla.
Po pierwsze: tłok pierwszego cylindra musi się znajdować w górnym martwym położeniu; po drugie: krzywki wałka rozrządu na pierwszym cylindrze zarówno od zaworu ssącego jak i wydechowego muszą znajdować się w górnym położeniu pod kątem ok. 45 stopni w stosunku do płaszczyzny głowicy. Ta zasada jest nie zmienna. Owszem ktoś tutaj powie: „a co ze znakami fabrycznym?” A i owszem znaki fabryczne rozrządu są kluczowym elementem przy jego wymianie. Sposób jaki opisałem powyżej jest tylko wstępem do dokładnego ustawienia rozrządu na wspomniane znaki fabryczne. Dlaczego na znaki? Ponieważ po takim ustawieniu mamy 100% pewność, że po wymianie elementów rozrządu będzie on dobrze ustawiony i nie dojdzie do kolizji zaworów z tłokami. Należy również pamiętać - bardzo ważne- o samo kontroli. Po wymianie elementów rozrządu należy wziąć klucz i ręcznie (za śrubę „centralną” wału) obrócić kilka razy wał aby zobaczyć czy nie dojdzie do kolizji zaworu z tłokiem. Nawet jeśli jesteśmy pewni w 200% że dobrze ustawiliśmy rozrząd to wykonajmy tą krótką czynność która nic nas nie kosztuje a może za oszczędzić nam wiele czasu, pracy no i pieniędzy. Pamiętajmy również aby wraz z rozrządem wymienić pompę wody (jeśli jest napędzana przez pasek rozrządu).
Oczywiście każdy silnik 8-mio, 16-to czy 24 zaworowy będzie miał inne znaki fabryczne, dlatego przed zdjęciem paska rozrządu poszukajmy w literaturze (Internet, katalogi, auto-data) odpowiadającego naszemu silnikowi rysunek ustawienia na znaki. Po ustawieniu oraz zablokowaniu przystąpmy dopiero do poluzowania rolki napinającej i demontażu paska. Zastosowanie się do tego za oszczędzi nam wiele nerwów. Pamiętajmy również o wymianie rozrządu co 60 tys. km, jest to ogólnie przyjęta bezpieczna granica żywotności po szczególnych elementów. Owszem można jeździć dłużej, ale wtedy to już na własne ryzyko. Lepiej jest wydać na wymianę Np 300zł jak później Np 950zł na sam remont głowicy jak strzeli nam pasek.


Powodzenia i nie zapomnijcie o samo kontroli :)

Marcin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz